Risicogroep voor corona virus

Welke patiënten behoren tot een risicogroep voor een gecompliceerd beloop van COVID-19?

Patiënten met een verhoogde kans op een ernstig beloop zijn dezelfde patiënten als die een indicatie hebben voor de jaarlijkse influenzavaccinatie, met als uitzondering dat de leeftijdsgrens is aangepast naar >70 jaar. Te weten patiënten met:

• afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen.
  • chronische hartaandoeningen.
  • diabetes mellitus.
  • ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie;.
  • verminderde weerstand tegen infecties: medicatie voor auto-immuunziekten, na orgaantransplantatie, bij hematologische aandoeningen, bij aangeboren of op latere leeftijd ontstane afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is, of bij kanker als de patiënt daarvoor chemotherapie en/of bestraling krijgt.
  • een hiv-infectie in overleg met de hiv-behandelaar.

* Kinderen tot 18 jaar met onderliggend lijden vallen vooralsnog ook buiten deze aanvullende adviezen. Op basis van gegevens over de leeftijdspecifieke incidentie, is het risico op COVID-19 aanzienlijk lager bij kinderen. Er worden daarnaast in de gegevens uit China vrijwel geen ernstige uitkomsten gemeld voor personen onder de 19 jaar.

Geeft zwangerschap een verhoogde kans op een ernstig beloop van COVID-19?

Er zijn tot nu toe geen aanwijzingen dat het krijgen van COVID-19 tijdens de zwangerschap tot een verhoogd risico op aangeboren afwijkingen of tot een ernstig beloop bij de zwangere zelf leidt.