« terug naar vorige pagina

Wie tref ik aan de lijn?

Wanneer u belt met onze praktijk, treft u één van onze assistentes. Zij stellen u vragen. Dit heet Telefonische Triage.
Maar waarom stelt ze eigenlijk zoveel vragen? 

De assistent vraagt naar de reden van uw komst en stelt een aantal vragen om uw hulpvraag duidelijk te krijgen. Triage zorgt ervoor dat u als patiënt de juiste zorg krijgt op het juiste moment en bij de juiste hulpverlener.

In de loop der tijd is de huisartsenpraktijk een beetje veranderd. We zijn steeds meer dingen gaan doen waarvoor patiënten vroeger naar het ziekenhuis of een gespecialiseerd arts moesten. Spiraaltjes plaatsen bijvoorbeeld, maar ook de hele zorg rondom diabetes, longemfyseem of na een hartinfarct wordt nu gewoon bij ons in de praktijk gedaan. Ook de assistenten zijn steeds kundiger geworden.

De assistente mag toch geen diagnose stellen?

De assistente stelt geen diagnose, maar weet door uitgebreide opleiding en ervaring vaak wel wat de volgende stap is en overlegt dat later met de huisarts. Ook stippen ze bijvoorbeeld wratjes aan, meten ze de bloeddruk, verzorgen ze complexe wonden, verwijderen ze hechtingen en maken ze uitstrijkjes.

Aan de hand van de telefonische triage bepaalt de assistent of u voor uw hulpvraag echt de dokter moet zien of dat u ook ergens anders terechtkunt, dat gaat altijd in overleg met de patiënt. Daarnaast maakt hij of zij een inschatting van hoe snel u gezien moet worden.

Ik stel mijn vragen toch het liefst direct aan mijn dokter.

Er is geen reden uw klachten niet eerst óók globaal aan de assistent te beschrijven. Ook de assistent heeft geheimhoudingsplicht. Eén van de huisartsen vertelt: “Laatst had ik een patiënt die echt niet wilde zeggen waar de afspraak voor was. Toen bleek dat die mevrouw kwam voor de uitslag van een onderzoek. Die uitslag was normaal. Dat had ze ook aan de assistent kunnen vragen. Dat had haar veel tijd bespaard.

Het is in uw eigen belang dat u een eerlijk en compleet verhaal vertelt aan de assistente. Niet alleen zodat u de juiste zorg krijgt op het juiste moment, maar ook om de wachttijden in de wachtkamer tot een minimum te beperken. Geef bijvoorbeeld ook altijd aan of u voor één of meer klachten komt. Als u meer tijd nodig hebt, kan de assistente eventueel een dubbele afspraak inplannen.

 

Geschikte Beltijden